Cum ne vindem ţara?

 
Circulă un banc pe internet cu referire foarte directă la România: o agenţie de turism din Germania promovează călătoriile în ţara noastră. “Mergeţi în România! Maşina dumneavoastră e deja acolo.”
E urît! Nu este nici pe departe cea mai frumoasă imagine a ţării mele. Nici nu mă onorează prea mult. Trecînd însă peste asta… gluma mi-a dat o idee. Cum ne vindem ţara? Adicătelea, cum îi vindem imaginea?
Oficialii din Ministerul Turismului se tot chinuie să promoveze acest tărîm minunat. Sigur… se prea poate să fi şi exagerat. Cunoaşteţi scandalurile din ultima vreme, nu vreau să revin asupra lor.
Pornesc de la premisa că toată lumea e bine intenţionată. Şi cinstită, pe deasupra. Ministerul vrea să promoveze ţara noastră prin turism. Dacă era Ministerul Transporturilor, se ocupa de altceva. Nu vă întrebaţi de ce, vă spun eu: de stabilirea culoarelor aeriene, avînd în vedere ultima ieşire a Preşedintelui. (cea în care spunea că – citez din memorie – “e un clişeu să spui că nu vin străini în România pentru că nu avem autostrăzi, turismul se face oricum cu avionul, în proporţie de 70%.”)
Acum, eu iar risc să mă declaraţi naiv. Îmi asum asta. Domnul Preşedinte ar putea avea dreptate. Din nou. Şi dacă are dreptate, înseamnă că o problemă cu drumurile există, totuşi. Pentru că mă întreb ce facem cu cei 30% dintre potenţialii turişti? Ei de ce să nu se bucure de “frumoasa noastră trataţie strămoşească”, cu sare, pîine, grătare, mici, bere, ţuică, muzică în pădurile ciopîrţite. Stop, acesta e un alt subiect!
Revin. Problema e aşa: ministerul promovează turismul. Cîrcotaşii cîrcotesc cum că nu poţi face turism dacă ai drumuri, în general, autostrăzi, în special. Preşedintele intervine salvator şi ne luminează că două treimi dintre turişti folosesc avionul. Cealaltă treime ar veni, poate, cu maşina, dar riscă să o lase pe aici. Aşa că avem nevoie de o soluţie ca să se simtă şi ei bine, chiar dacă sînt mai puţini. Am găsit-o.
Ce-ar fi să ne asumăm adevărul? Să recunoaştem că nu avem drumurile pe care ar trebui să le avem. Dar să n-o facem aşa, oricum, ci s-o spunem în gura mare, să o strigăm ca să ne audă toată lumea!
România ar deveni, cu adevărat, “the land of choice”. Cei care vor să meargă direct la ţintă, vin cu avionul. (mă rog, de la aeroport, mai vedem noi…) Asumîndu-ne faptul că nu avem autostrăzi, am putea extinde puţin mesajul cu “ţara alegerii”. Ar fi… “the land off-road” sau, cum mi-a sugerat draga mea prietenă Adriana, “the land of non-road.” Să aleagă specialiştii de la minister şi să ne anunţe şi pe noi, că dezvoltăm conceptul.
Cum aş face? Simplu: să zicem că un francez vrea să vină la noi în ţară cu maşina. Vine pe autostradă, în siguranţă, pînă la frontieră. Aici, aş construi parcări mari, cu mii de maşini de teren. Francezul meu ar ajunge la parcare, ar lăsa-o aici, ar primi o maşină de teren şi gata! Ar putea pleca în aventura mult dorită. (Parcarea, paza, maşina de teren – totul gratis!) Statul ar cîştiga din taxele pe care le-ar lua de la benzinăriile ce ar înflori în jurul parcurilor 4×4, pe marginea drumurilor, pe cîmpii sau în păduri. În plus, n-ar mai fi nevoie de sîcîitoarele reparaţii, lucrări de întreţinere, procese verbale de predare-primire ale drumurilor. Prietenul meu francez s-ar întoarce, fericit, din călătoria sa off-road, ar ajunge în parcările de la frontieră, s-ar urca în maşina sa de autostradă şi ar pleca, mulţumit, acasă la el, promiţînd că va reveni şi la anul, cînd drumurile vor fi şi mai proaste.
E, ce ziceţi?

Advertisements

2 thoughts on “Cum ne vindem ţara?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s