Măcar minţiţi-ne frumos!

  
Vă amintiţi panourile acelea cu “Aici sînt banii dumneavoastră!” de pe marginea şoselelor proaspăt reparate cu, cel mai probabil, banii adunaţi din taxa de drum? Se întîmpla undeva înainte de 2000.

 

   

Mă tot întreb, de o vreme încoace, la ce-or folosi banii pe care îi adună statul din taxa de la Feteşti, pe A2. Mi-ar plăcea să văd un panou electronic, la staţia de taxare, care să contorizeze fiecare bănuţ, cu un mesaj de genul: “Vă mulţumim! Cu banii dumneavoastră mai construim un centimetru de autostradă!” Pe cuvînt, m-ar face să mă simt mult mai bine! Desigur, nu mi-aş imagina că taxa aceea intră, miraculos şi imediat, în buzunarele constructorilor care vor turna un centimetru de asfalt pe loc. Sau care se vor aduna, pe două rînduri, la trecerea mea, agitînd steguleţe în semn de mulţumire. Nici vorbă… aş vrea, doar, să fiu minţit frumos.  

Pentru că altfel aş putea bănui altceva. De exemplu, aş putea crede că o parte din bani se duc la o firmă de “securitate” care “păzeşte” autostrada. Să n-o fure hoţii, desigur. Firmă ale cărei maşini rulează cu 70 la oră pe banda de urgenţă, atentînd direct la siguranţa traficului. (vă imaginaţi impactul dintre un autoturism care merge cu 130 şi o astfel de maşină?) Bun, să zicem că firmele acestea reuşesc să dea peste cap studiile potrivit cărora, pe o autostradă din Europa de Vest, speranţa de viaţă pentru cei care stau pe banda de urgenţă se ridică la vreo 15 minute. (Bine, studiul e despre cei opriţi acolo, dar atrage atenţia şi asupra pericolului de a circula pe banda de urgenţă.) Plec de la această premisă, că la noi e altfel. Dar, dacă fac aşa, nu pot să nu mă întreb: ce păzesc aceste firme? Cîinele pe care l-am văzut ceva mai încolo, confuz, încercînd să treacă autostrada? (v-aţi dori să loviţi un cîine în plin la 130 de kilometri pe oră?) Gardul de protecţie împotriva animalelor ce zace rupt pe marginea şoselei? Sau, poate… pe domnul acela atît de drăguţ care a tras pe dreapta (e o urgenţă, deci a oprit pe – aţi ghicit – banda de urgenţă) ca să facă, mă scuzaţi, pipi? Sau poate panourile despărţitoare care atîrnă pe mijlocul drumului. Ori pe cele ce-au sfîrşit, demult, într-un depozit de fier vechi? Sau o fi vorba despre resturile de pneuri de la vreun camion (cum o fi să calci peste un astfel de obstacol mergînd cu viteza maximă legală?) Cine ştie, poate că maşinile acestea miraculoase de securitate păzesc asfaltul. Şi da, în cazul ăsta trebuie să le mulţumim.  

Mă întorc. De ce nu reuşiţi să ne minţiţi frumos? Vă rog, puteţi să o faceţi, pentru că altfel, uite ce se întîmplă: intrăm la idei, facem scenarii nefondate, care nu au la bază fapte reale.  

10 lei dus, 10 lei întors. Am plătit azi vreo 7 euro. 7 euro reprezintă taxa de autostradă în Austria pe o săptămînă. În Ungaria e ceva mai ieftin. Ştiţi ce mi s-a întîmplat pe o autostradă din Ungaria, noaptea pe la 12, cînd era o ceaţă de nu vedeai la doi paşi? A intrat o maşină de Poliţie (nu bag mîna în foc, dar avea girofar!) în faţa coloanei de maşini care rula cu vreo 70 la oră, şi ne-a scos din valul de ceaţă cu 110! Mulţumesc frumos, au meritat banii!  

Leave a Reply

