Nunta tradiţională românească în viziunea Reuters: pe muzică ţigănească

“În satele din Ungaria şi România, la o nuntă adevărată, oamenii poartă costume tradiţionale şi dansează pînă dimineaţa. Pe muzică ţigănească.”

Am tradus şi adaptat (cum pe vremuri făcea doamna Irina Margareta Nistor la filmele de pe VHS) un reportaj Reuters despre “un festival al cavalerilor de onoare şi al tradiţiilor de nuntă” care se ţine într-o localitate maghiară, la graniţa cu România.

“Maghiarii şi românii au avut parte de conflicte şi tensiuni în istoria lor, dar relaţiile în interiorul micilor comunităţi de frontieră cum ar fi Pocsaj sînt de prietenie.” Măi, să fie… e ca un pod de flori! Îmi imaginez deja zîmbete înflorind pe feţele Pocsajenilor, dovezile de altruism, prietenie şi, normal, bună vecinătate.

Reportajul Reuters aduce mărturia unui român get-beget în sprijinul acestei afirmaţii: “Simt că am primit un foarte cald bun-venit aici şi simţim acelaşi lucru pentru maghiari.” Cum credeţi că îl cheamă pe românul nostru? Nu vă chinuiţi, vă spun eu: Bodja Kalin. (îi rog pe cunoscători să ne spună cum se zice).

Reportajul continuă cu un scurt şi interesant istoric al “Cavalerului de onoare”. A început în Germania, cavalerul de onoare trebuia să fie… mă rog, nu despre asta vroiam să vorbesc, ci despre superficialitate. Că nu pot acuza de prostie pe cineva care lucrează pentru Reuters!

Şi dacă ce-aţi citit pînă acum nu vi se pare deajuns, uitaţi aici:
“În România, fetiţele încep adesea să îşi pregătească nunta de la 6 ani şi strîng comorile pentru lada de zestre.” Nu-mi plac prescurtările, da’ dacă mi-ar plăcea aş zice WTF?????

PS. Sînt băimărean. Am mulţi amici unguri. Am avut o mulţime de colegi maghiari. Urăsc superficialitatea. Poate mai mult decît prostia.
Nu merg la nunţi decît rar. De aceea vreau să cred că în Maramureş, la o nuntă tradiţională, nu dansează nimeni pe muzică ţigănească pînă dimineaţa.

25 thoughts on “Nunta tradiţională românească în viziunea Reuters: pe muzică ţigănească

  1. Printr-o eroare de percepţie, se răspândeşte ideea că am fi exact cum unii dintre noi detestă mai tare. Ce o mai fi şi cu imparţialitatea presei ( cu tot ce presupune ea, reporter, respondent, context…), pe unde o fi sfârşit??

  2. Adi, aici nu e vorba de eroare de percepţie, ci de imbecilitate pur şi simplu. Un “jurnalist” teleportat într-o lume pe care nu o înţelege. Pe care nici măcar nu se chinuie să o înţeleagă. Şi să ştii că nu mă refer la reporter – Reuters lucrează, în cazuri de astea, cu corespondeţi locali. Problema e la cel de la centru, care a dat drumul reportajului.

  3. Mi-e teama ca faptul cum suntem perceputi si ce absurditati se stiu si se raspandesc despre noi are legatura si cu incompetenta noastra ne a ne prezenta in lume, cand trebuie, unde trebuie, asa cum trebuie. De ce nu invita guvernul diverse asociatii, jurnalisti, oameni inteligenti si faimosi la evenimente traditionale, adevarate si genuine ?De ce nu este aratata nimanui fata adevarata a Romaniei ?

    1. Cu siguranţă că avem nişte carenţe mari în domeniul marketingului. Nu prea ştim să ne vindem. Pe de altă parte, nu prea am încredere în nici o iniţiativă guverbamentală de genul ăsta. N-ai văzut la ce ajungem? Contracte care miros urît, bani aruncaţi aiurea.

  4. Dana, mi-e teamă că nu mai ştim nici noi care este faţa adevărată a României. N-aş vrea să-mi expun aici părerea despre cum văd eu România. Aşa că de la alţii, ce pretenţii să am? Nu zic să ne resemnăm, dar nici să ne minţim că suntem minunaţi şi că vina aparţine în exclusivitate unora care au nuş’ ce interes obscur de a ne discredita. Uite, eu, de pildă, desfăşor diverse campanii de implicare socială, dar sunt conştientă că sunt mică şi puţină şi că nu voi fi capabilă să dezvolt un curent de atitudine.
    Poate atunci când am auzit o înjurătură sau o muzică ce nu-i a noastră şi am tăcut, sau am văzut cum se manifestă violenţa de orice natură şi nu am intervenit, ne-am mai adâncit şi noi vina…

    1. Adi, nu te lăsa. Te susţinem cum putem.
      Adevărata faţă a României? Greu de spus, eu zic că-i un mare amestec pe care ar trebui să ni-l asumăm. Apoi, să lucrăm (asta ca să parafrazez o reclamă la o bere bună)

  5. hmmm… daca nu te duci la nunti si doar “vrei sa crezi” ceva in legatura cu ele, Reuters s-ar putea sa aiba dreptate! Si pacatuieste doar prin generalizare.
    … Cum ar mai fi: “La unele nunti din Ungaria si Romania, unii nuntasi danseaza dupa unele muzici tziganesti. Iar unele dintre fetitzele lor, isi pregatesc eventualele nunti de la 6 ani.”
    ATI URMARIT DOCUMENTARUL ‘UNELE’ REALIZAT DE REUTERS

    LOL,

    Pentru ca imi esti prieten, nu pot decat regreta onoarea ta nereperata de baimarean! Si nu pot decat admira principialitatea fata de unguri. E induiosator de inutila.

    Buna dimineataaaaaa

      1. Cosmin, am dreptate punctual!
        Fact: Muzica tziganeasca este preferata la majoritatea nuntilor din Romania.
        Fact: Muzica lautareasca este “sold out” in Europa.
        Fact: Ascultarea muzicii tziganesti – din perspectiva oricarui european – este o constatare “alba”, fara niciuna din conotatiile care v-au inflamat pe toti aici.
        Fact: Celebri lautari unguri sunt … tzigani. Si asta sporeste farmecul gulashului la ceaun! De la carciumi de cartier pana la restaurante de cinci stele.
        Fact: N-ai fost niciodata tratat prost – pe axa Austria – Maroc (!) – pentru ca Reuters sau orice alta institutie de presa occidentala produce documentare superficiale despre Romania.

        Am I right, or am I nuts?

        Iti propun sa fondezi o asociatie “Jurnalisti superficiali fara frontiere”, gasesti destui membri fondatori in ograda noastra!

        Despre asta mai discutam curand. La o bere si un suc de mere. Te-ai prins?

  6. Bine v-am găsit!
    Mă scuzaţi că mă bag în vorbă, dar cred că adevărul este pe undeva la mijloc. Nici noi nu suntem grozavi, dar nici ei nu se omoară cu firea să afle adevărul. Ce interes ar avea?! E ţara lor cumva? Nu! Dacă nouă nu prea ne pasă, de ce le-ar păsa lor?! Şi la ei funcţionează legea nescrisă a presei: “Ştirea vinde ziarul”…
    De tot hazul (trist, ce-i drept), Badea Călin ăla! 🙂

    1. Te scuz din start, ca să trecem peste asta 🙂
      Sînt de acord cu tine că nu sîntem grozavi, dar nu pot înţelege de ce nu şi-ar da niţel silinţa să afle mai multe. Desigur, ştirea vinde, dar ştirea bine făcută vinde şi mai şi. Te mai aştept.

      1. de acord,
        însa Bendeac se simte ofensat in stilul sau actoricesc. Ideea care rămâne este că libertatea de expresie ar trebui să conţină în ea şi sensul responsabilităţii 😉

  7. Cand am citit numele romanesc, Bodja Kalin, am inceput sa rad.:P
    Cat de superficial poti sa fi ca sa lasi un articol ca si acesta sa fie publicat?
    Cata lipsa de cultura generala a avut autorul articolului?
    Daca a gresit unul, ce au pazit ceilalti pana a ajuns la:”bun de tipar!”
    Sau acesta a fost bagajul lor de cunostinte!? 😆

    1. Bine ai venit.
      Autorul articolului a scris în limba lui. El fiind, cel mai probabil, contributor Reuters local. Printre altele, mai pomeneşte, în reportaj, despre “minoritatea românească din Pocsaj care se autoguvernează. Lucru care mi-a aprins cîteva beculeţe.

      1. “Ţiganii din toate ştiute
        Forme de chivernisiri streine,
        N-au aşezat vr-una, ci din toate
        Luând cel mai bun şi de folos,
        Toate cele-întoarsără pe dos,
        Adică puseră să nu fie
        Stăpânia lor nici monarhică,
        Nici orice feliu de-aristocraţie,
        Dar nici cu totul democratică,
        Ci demo-aristo-monarhicească
        Să fie ş-aşa să se numească”
        (Ion Budai Deleanu-“Ţiganiada”, 1800)

  8. “În România, fetiţele încep adesea să îşi pregătească nunta de la 6 ani şi strîng comorile pentru lada de zestre.”
    Asta incheie apoteotic seria de aberatii din acel reportaj.
    Si cand ziceam ca le-am auzit pe toate:))…

Leave a Reply

