Lecții de televiziune. Scrisoare către premier

 

 

“Mă lupt inclusiv pentru dumneavostră care lucraţi la Realitatea TV să aveţi plătite taxele de şomaj şi de pensie.”

Victor Ponta, 4 octombrie 2013, într-o vineri

 

Dragă domnule prim-ministru,

Înainte de toate, vreau să vă mulțumesc sincer, în calitatea mea de cetățean, pentru grija apoape paternă pe care mi-o arătați mie, soției mele și implicit copiilor noștri. Sînt convins că avem cu toții nevoie de astfel de poziții clare, ferme, ca să renunțăm la ideea aproape nebunească de a pleca din România la cei 41 de ani pe care îi vom împlini peste două săptămîni.

Dar, pentru că tot dumneavoastră ați declarat, într-o altă vineri, cu ocazia “Zilei Mondiale a Libertății Presei” că:

 “Rolul mass media în societatea democratică de azi este unul central, dacă nu chiar vital. Tocmai de aceea (…) doresc să-i asigur pe jurnaliștii de pretutindeni ca au și vor avea în Guvernul României un sprijin ferm în ceea ce privește garantarea dreptului la liberă exprimare, în virtutea valorilor democratice pe care le susținem și apărăm. Țin să îmi exprim respectul și admirația față de toți jurnaliștii și angajații media care, nu de puține ori, se confruntă cu riscuri majore pentru a asigura buna informare a publicului larg. De asemenea, doresc să reafirm angajamentul Guvernului privind creșterea gradului de transparență în administrația publică. Este o misiune importantă pe care ne-am asumat-o, și, așa cum am început deja, eforturile în direcția unei mai mari deschideri vor continua și în viitor” (Victor Ponta pe pagina sa de Facebook, 3 mai 2013, într-o altă vineri), deci pentru că ați spus lucrul acesta, voi profita de promisiunea pe care ați făcut-o și voi apela la sprijinul dumneavoastră, fiind convins că nu vă veți supăra pe mine.

Se împlinesc acum 20 de ani de cînd lucrez în presă. Am terminat facultatea de profil la stat. În toți anii ăștia nu am făcut nimic altceva, deci nu știu să fac nimic altceva. Cu toate astea nu mă consider “jurnalist”, dar asta nu ține decît de niște considerente personale, de comparația pe care o fac între munca mea și rezultatele pe care le-au avut și le au în continuare cîțiva colegi de-ai mei din țară ori acei oameni care lucrează pentru marile ziare și televiziuni de afară. Dar, strict tehnic vorbind, în România sînt “jurnalist”, chiar dacă în Nomenclatorul meseriilor “producătorul de televiziune” n-a existat multă vreme.

Multă vreme am avut carte de muncă. O bună parte din salariul meu s-s dus pe impozite către stat. Pînă într-un moment în care angajatorul meu a considerat că, pentru a face profit, nu-și mai poate permite să plătească taxele ce deveniseră o povară mult prea greu de dus. Mi-a propus, atunci, o reducere a salariului pe cartea de muncă și plata, în continuare, pe drepturi de autor. Pînă la urmă, tot Statul a decis că această variantă nu e legală, așa că am rămas doar cu drepturile de autor. Așa că și Statul a început să încaseze mai puțini bani și visele mele legate de vacanțele lungi la pensie au dispărut într-o ceață deasă. Pentru că, sincer, nu cred că voi mai avea vreo “pensie” din partea statului ăstuia.

Dar, repet, cu toate astea vă mulțumesc pentru grijă. Perspectiva unei pensii liniștite, în care să plec, cu soția mea, măcar o dată pe an la băi, revine în forță. Chiar dacă în momentul ăsta nu prea știu dacă voi avea, peste două săptămîni, un loc de muncă din care să-mi plătesc taxele. Pentru că știți prea bine, în acel nou “Cod al Insolvenței” al guvernului dumneavoastră, ați introdus, pe ușa din dos, o prevedere care ne va pune, mai devreme sau mai tîrziu, în situația de a rămîne fără locuri de muncă. Bine, poate am greșit: nu dumneavoastră ați introdus prevederea, pentru că asta ar însemna că ați mințit cînd ați spus, acum 5 luni: “doresc să reafirm angajamentul Guvernului privind creșterea gradului de transparență în administrația publică. Este o misiune importantă pe care ne-am asumat-o, și, așa cum am început deja, eforturile în direcția unei mai mari deschideri vor continua și în viitor.”

Nu puteți să promiteți transparență și să modificați, în ultima clipă, o lege supusă dezbaterii publice. Nu e corect.

Statul are nevoie de bani. Sînt de acord cu dumneavoastră. Pentru că, nu-i așa, un copil născut în România primește de la stat 200 de lei pe lună, pînă la vîrsta de 2 ani. Bani care nu ajung nici măcar pentru chiloți. Iar de la 2 ani încolo, copilul primește 46 de lei. Desigur, se presupune că de la vîrsta asta învață să meargă singur la toaletă. Pentru ambele sume, banca își ia partea ei, dar înțeleg asta, trebuie să trăiască și băncile. Poate schimbați ceva și aici.

Soția mea a fost nevoită să se întoarcă la serviciu la 6 săptămîni după ce născuse. Pentru simplul motiv că nu cîștiga nimic. Sînt convins că guvernul dumneavoastră se gîndește la această nedreptate și că vrea să îndrepte lucrurile. Poate faceți ceva și aici.

În momentul în care un patron de televiziune a hotărît să renunțe la serviciile mele, mi-am spus “asta e, e dreptul lui”. El nu a considerat, însă, că acel contract dintre noi potrivit căruia trebuia să îmi plătească atît salariul pentru ce muncisem cît și compensațiile pentru decizia de a ne despărți, ei bine, a hotărît că acel contract nu are nici o valoare. Nu mă așteptam la o intervenție din partea guvernului, nici vorbă de așa ceva.

Am dat acel post de televiziune în judecată, după ce am plătit dintr-un buzunar și așa aproape gol un avocat. Doar că Justiția pe care o apreciați atît de mult a considerat că acel contract nu-mi dă dreptate. Deci că nu voi primi nici un leu pentru munca mea. Deși, pînă la urmă, un contract e simplu de descifrat. Muncești, trebuie să fii plătit.

Vedeți dumneavoastră, Justiția asta e a Statului, acela pe care îl reprezentați. Poate faceți ceva și aici.

Am scris mai mult decît aș fi vrut, așa că mă voi apropia de final repede. Dar pentru că sînt sigur, domnule prim-ministru, că dumneavoastră sînteți un om bun și că, probabil, vă consiliază cineva prost, vreau să vă mai spun doar că pe copiii noștri îi vom duce, în continuare, la o clinică privată cînd vor fi bolnavi. Pentru că, de la naștere pînă la aproape orice consult banal, costurile sînt aceleași. Doar că în cazul clinicii private, o parte din bani se întorc la stat. Și încă ceva: o să încercăm în continuare să îi ținem la o școală privată, pentru că, pînă la urmă, costurile sînt aceleași și nici nu mai trebuie să plătim meditații. Nu în ultimul rînd, o bună parte din banii pe care îi plătim se întorc la stat.

Trăim de cîțiva ani într-o zonă “intravilană” în care, dacă dă o ploicică de vară, ambulanța ar intra doar trasă de tractor. Sigur, noi o să plătim impozite în continuare și, cine știe, poate că vom avea destui bani să plătim și drumul, ca să vă luăm această grijă de pe cap.

Și-ar mai fi ceva și cu asta chiar termin. Ne gîndim serios să plecăm din țară, acum, la 41 de ani. Acolo, taxele pe care le vom plăti se vor întoarce, cu siguranță, atît în educația copiilor, cît și în pensie ori sistem de sănătate. Am fi putut să facem asta de mai multe ori pînă acum, ceva ne-a ținut însă aici.

Sigur, dumneavoastră nu aveți nici o vină.

Dar, cine știe, poate faceți ceva…

PS. Victor, pînă la urmă avem aceeași vîrstă. De aceea știu că nu o să te simți jignit că-mi permit să te tutuiesc. Și nici n-aș vrea să te deranjeze ce-am scris mai sus, pentru că știi și tu foarte bine, n-ai fost tu prim-ministru tot timpul ăsta despre care am vorbit. Și nici nu vei fi. Eu, însă, tot voi lucra în televiziune. Că nu știu să fac altceva.

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Lecții de televiziune. Scrisoare către premier

  1. Cosmine , tu , spre deosebire de el ( Victor – Viorel ) , stii sa faci ceva , pe cand el nu stie decat ce se vede ( sa stea sluj ) . Iti doresc mult noroc si fa ceea ce crezi ca e mai bine pt. copilul tau !

Leave a Reply

