Fata mea/ nu mă minți/ spune-mi unde ai dormit azi-noapte

Fata mea, fata mea, nu mă minți,

Spune-mi unde ai dormit noaptea trecută.

 Fata mea, fata mea, unde o să te duci?

O să plec unde-s vînturile reci.”

 

Cam așa ar suna în românește versurile lui Huddie William Ledbetter, muzicianul american născut la sfîrșitul secolului 19 și ajuns celebru, printre altele, și pentru că i-au folosit poemele trupe ce-au devenit faimoase la 100 de ani după nașterea sa. În cazul de față, Nirvana.

Am ascultat azi dimineață “MTV Unplugged”, concertul ăla din ’93, cînd Cobain și ceilalți cîntă și vorbesc și fumează și se prostesc pe scenă timp de aproape o oră. Și mi-am amintit că am văzut concertul prima oară la MTV, pe televizorul meu mic din camera mea de la Baia Mare.

Motivul pentru care am revăzut concertul a fost că mi-am reparat, în sfîrșit, DVD playerul. Și l-am testat. Ocazie cu care am strîmbat ușor din nas din cauza calității video. Discul, chiar și original, e departe de imaginea full hd cu care sîntem obișnuiți azi.

Muzica nu s-a schimbat. În rest, totul e diferit după 20 de ani: televizorul, imaginea, sunetul.

20 de ani care au trecut peste mine fără să îmi dau seama. Nirvana a sunat la fel sau, ca să fiu foarte sincer, aproape la fel. Și aici nu e o chestie tehnică, e vorba despre rezonanță, despre cum am simțit eu muzica azi dimineață, cînd am dat volumul tare.

Toate astea pentru că m-am gîndit oare cum ar fi fost primit un poet în România care ar fi scris versurile astea? “Fata mea, fata mea, nu mă minți/ Spune-mi unde ai dormit noaptea trecută!” Probabil că nu l-ar fi băgat nimeni în seamă. Cît despre trupa rock care i-ar fi cîntat poemele… sînt aproape sigur că n-ar fi existat.

Sîntem niște prefăcuți. Cu toții. Și-adăugăm, cu fiecare zi, cîte o mare cărămidă la zidul și așa gros al Prefăcătoriei.

De asta a sunat aproape la fel muzica în dimineața aceasta. Pentru că mi-am dat seama că am o mulțime de cărămizi pe care ar trebui să le sparg. Ca să ajung în bătaia “vînturilor reci”.

 

 

 

Leave a Reply

