Niște gunoaie

 

gunoi_nou
foto: Laura Huc

Am primit fotografia aceasta dimineață, cu un comentariu sec: „Ia uite, Ilie Silistraru, ce-a crescut mîndru la loc..”

Pentru cei care nu știu, acum 2 săptămîni era curat aici. Împreună cu vreo 15 oameni veseli (deși era sîmbătă și-ar fi putut să doarmă mult și bine sau să facă orice altceva le-ar fi făcut lor plăcere) am strîns vreo 30 de saci de gunoi din pădurea pe care o puteți ghici în imagine. Puțin pentru cîtă mizerie era de strîns, destul pentru un început promițător.

La fix 12 zile după asta, primesc imaginea pe care o vedeți. Dovada vie – deși nu e nimic viu acolo – că cineva își vede liniștit, nesimțit de liniștit de drum. Cacofonia e voită. Căci prima reacție a fost să spun „La dracu’, niște gunoaie, n-o să le schimbăm niciodată! Vor rămîne niște gunoaie indiferent de ce vom face!” (desigur, asta e varianta cenzurată a gîndurilor mele, așa, ca pentru publicul larg.)

În traducere liberă ar fi cam așa: măi jegoșilor, de ce să facem noi curățenie? Ca să faceți voi mizerie la loc? De ce, măi gunoaielor? N-are nici un rost!”

Ei bine, asta ar fi fost reacția pe care aș fi avut-o înainte de 26 aprilie, sîmbăta în care am făcut curat în pădure. Adică, dacă n-aș fi fost acolo și aș fi auzit povestea cu gunoiul strîns și apoi cu alte gunoaie aduse în exact același loc, aș fi spus că e inutil. Că niște gunoaie vor rămîne ceea ce sînt, indiferent de ce vom face noi.

Doar că am fost acolo. Și ceva s-a schimbat.

PAUZĂ PUBLICITARĂ:

Mă gîndesc așa și vă întreb: dacă, să zicem, ar veni cineva în fața ușii voastre, în fiecare seară, și s-ar, mă scuzați, ușura, ce ați face? Ați curăța sau ați aștepta să vină și a doua, și a treia oară și, eventual, să își facă și nevoile mai cu greutate? Pînă, cine știe, într-o zi n-ați mai putea intra în casă?

Sau ați curăța, cu scîrbă, strîmbînd din nas, cu mănuși de unică folosință și cu mască pe nas, dar ați curăța? A, sigur, nu vă întreb ce ați face cu bîta de baseball de după ușă. Nu sînt un tip violent dacă nu e nevoie. GENERIC DE PUB

 

Am făcut acest nefericit exercițiu de imaginație în această dimineață și am ajuns la o concluzie simplă: ei vor arunca gunoaie la nesfîrșit. Nu îi pot opri nici eu, nici vecinii mei. Nu eu fac legea. De asta se ocupă poliția, primăria, pădurarul. Nu eu. Eu pot doar să vă rog să le răspundem cu aceeași monedă: SĂ NU NE OPRIM! Și să curățăm, iar și iar, de cîte ori va fi nevoie, pădurea.

Sper să nu devină, în timp, o obsesie pentru mine. Sper să-mi spuneți dacă va fi așa. Deocamdată, e doar un simbol. Eu așa o văd, un simbol. Pădurea simbol.

Ei vor rămîne ceea ce sînt. Noi, trebuie să rămînem ceea ce sîntem. Și eu, cel puțin, nu mă voi schimba. Nu pentru că am întîlnit ceva atît de mic.

Niște gunoaie.

 

PS. Rămîne o singură întrebare: cînd ne strîngem?

2 thoughts on “Niște gunoaie

  1. Mda, am fost si eu la Let’s do it la curatat padurea. si o sa mai merg. Cit despre cei care arunca gunoaiele, poate o fac intentionat, poate nu. nu stiu daca primariile au ca si sarcina sau pot sa-i amendeze. am impresia ca sint si masini de gunoi care se descarca in padure sau linga drum in loc sa duca gunoiul la groapa de gunoi. (altfel de unde pampersi, resturi de mobila si mormane de gunoi in padure?) poate le iese mai ieftina benzina la un drum mai scurt. si astia o sa renunte numai daca sint amendati periodic, sistematic, deci trebuie un paznic sa-i supravegheze, probabil padurarul. si probabil padurarul nu se complica, la fel cum nu se complica in unele cazuri cu cei care taie padurea.

    1. Am ajuns la aceleași concluzii. Da, și eu mă întreb – și ne-am întrebat toți cei care am fost acolo acum 2 săptămîni – de unde sînt hainele și toate celelalte resturi care veneau clar dintr-o gospodărie. Că despre gresie, faianță, parchet nu mai vorbim, acolo e clar. Ideea e că nu trebuie să ne oprim. Nici ei nu o vor face.

Leave a Reply

