Exerciții de prezent

Mă concentrez pe acum, aici. Nu există trecut, nu există viitor. Prezentul umple camera rece, ca într-o imagine-clișeu a budhismului practicat de occidentali: apa care umple vasul în care e turnată, ajungînd în fiecare rotunjime ascunsă, fiecare por.

E rece. Iar gîndurile o iau razna, spre o altă dimineață, poate că n-a fost niciodată sau poate că va fi. E rece acum, îmi spun, și mă agăț de prezent.

Miroase a ceva. Din trecut sau viitor, cel mai probabil in trecut, pentru că-mi amintesc. E foarte greu să ramîi în prezent și să nu te arunce aiurea mirosurile. Și totuși, încerc. Miroase a ceva bun, din trecut. Aici, acum.

De afară se aude bătaia regulată a unui ciocan pe lemn. Trebuie să fie un lemn mare după cît de înfundat e sunetul. Ori, cine știe, poate taie cineva lemne. Îmi amintesc o altă dimineață cînd cineva tăia lemne, ori poate bătea un par de lemn cu barosul. Cred că aveam vreo 10 ani… Acum, un avion trece pe deasupra casei și sparge muzica barosului pe lemn. Sau ce-o fi fost. A trecut mult timp de cînd n-am mai fost cu avionul.

 

Acum, aici. Sunete, mirosuri, senzații – sau hai să vorbesc doar despre lucruri concrete – sunete, mirosuri, sentimente de aici, de acum, care mă aruncă cu o viteză teribilă într-o ieri nedefinită.

Am citit undeva despre principiile budhismului. Despre bază. Aici, acum și despre toate exercițiile care te fac să trăiești asta. Să ajungi să trăiești acum, aici.

Era un „National Geographic” din decembrie, 2005. Costa 99.000 de lei.

IMG_4906

PS. Unora dintre voi le va plăcea ce-am scris. Unii dintre cei cărora le va plăcea ce am scris vor crede că au înțeles ce se ascunde în spatele acestor rînduri. Dacă va fi așa, îi rog să mă anunțe. Să înțeleg și eu.

Leave a Reply

